onsdag 12 augusti 2009

Det ska för fan vara tyst i biblioteket!!!

Läste en artikel om bibliotek tidigare där skribenten kastade ut frågan "Varför är det så tyst i bibliotek?". Att det ska vara tyst i bibliotek verkar vara en av de starkaste uppfattningarna om hur ett bibliotek är. Det lustiga är bara att, jag vet inte någon bibliotekarie som delar den uppfattningen, alltså att bibliotek bör vara knäpptysta. Eller ja, det är klart att man inte vill att folk skriker, men det vill man väl å andra sidan inte att någon gör i typ en matbutik heller? (Och det här undantar såklart delar av bibliotek som borde vara tysta typ läsesalar)

Varför är det då tyst i bibliotek när man tydligen inte behöver vara det? Jo, det verkar nämligen vara så att uppfattningen om tystnad är så djupt rotad i folk att de själva blir tystpoliser. Var och varannan dag på jobbet hör jag folk viska till varandra, säga åt sina barn att man måste vara tyst i biblioteket och ber om ursäkt ifall deras mobil råkar ringa eller deras bebis börjar skrika. Och jag blir lika förvånad varje gång. Så snälla, kära läsare, nästa gång ni är i ett bibliotek (om det inte råkar vara läsesalen på Carolina Rediviva) - prata i normal samtalston!

6 kommentarer:

Vickie sa...

Nä, nu tänker jag vara gammalmodig! Jag älskar tystnaden som brukar vara på bibliotek...för mig är det en del av upplevelsen.

Amelie sa...

Men det beror ju på hur stort biblioteket är också. Jag menar mest kring lånedisken och så. I resten av biblioteket blir det ju tyst ändå eftersom folk i regel är rätt utspridda.

Simon sa...

bortsett läsrum eller liknande så tycker jag det bara blir fjantigt med hyschande. På Stockholm Stadsbibliotek kanske folk skulle må bra av att vara lite tystare i rotundan då det är som en kyrksal, men jag tycker om att det där är snack osv. Läsrummen där är i regel väldigt tysta och det är ju förstås något annat.

Anonym sa...

Jag vet ingen som INTE vill att det ska vara tyst på bibliotek - det finns folk som l-ä-s-e-r där!

Simon sa...

Kära Anonym, du kanske inte känner mig men jag tycker det gott kan snackas på i vanlig samtalston på bibliotek men där folk läser eller pluggar är det ju lite annat.
Att prata i vanlig samtalston och inte hyscha (som känns som en gammal invand grej som folk inte vill ändra på för det alltid varit så = konservatism) är inte samma sak som att man får tjoa och stimma och typ åka skateboard.
Kom igen! Det är 2009. Inte 73.

Amelie sa...

Anonym verkar ju ha problem just med att L-Ä-S-A I-N-N-A-N-T-I-L-L eftersom jag specifikt skrev att hela inlägget undantar utrymmen i bibliotek som är avsedda för att vara tysta. Vilket utlåningsdisken extremt sällan är.