måndag 20 april 2009

Rör inte min Pepsi!

Ah! Jag har blivit lurad! I säkert ett par år har jag blivit itutad hur dåligt det är att dricka Pepsi Max pga koffeinet (och jo, alla andra div. miljögifter och skit, men någon last ska man välan få ha?). Bland annat om hur man inte får dricka läsk med koffein när man är gravid, vilket i princip har gett mig sömnlösa nätten, en sådan Pepsi Max-junkie är jag. Inte för att jag är gravid, men någon gång kommer det ju att ske och hur hur hur ska jag klara mig utan min Pepsi?

Har hela tiden tänkt att jag borde kolla upp hur mycket koffein det är okej att få i sig, men har aldrig fått tummen ur. Förrän nu. Och gissa vad? Enligt Livsmedelsverket bör man inte få i sig mer än 300 mg koffein om dagen - även när man är gravid. En liter Pepsi Max innehåller 115 mg koffein. Alltså är det fritt fram att hinka i sig 2,6 LITER om dagen utan problem. Och där ligger till och med jag i lä. Gu vad jag ska sova skönt inatt med den vetskapen i bakhuvudet.

De där andra miljögifterna och bekämpningsmedlen som är förbjudna i Asien behöver vi ju inte låtsas om. Än så länge har jag inget extra huvud eller så.

6 kommentarer:

Hanna sa...

Va, är det koffeinet de varnar för? För om något är det ju sockret (eller låtsassockret, minns inte vad som är i just Pepsi Max) som speedar. Men ja...trevligt med framtida graviditeter i varje fall.

PS. Tänk på att koffein hämmar järnupptaget, bara. DS.

Emma sa...

Precis, tänkte skriva att man bör begränsa sitt intag vid 2 liter om dagen :)

Amelie sa...

Hanna: Det är sånt där låtsassocker som är förbjudet i typ Japan i Pepsi Max. Men det varnar inte Livsmedelsverket för eftersom det inte klassas som gift i Sverige. Mums.

Emma: Jag hoppas att jag ska klara mig på två liter. Men tänk glädjen, jag trodde att jag skulle behöva gå över till 7Up!

Hanna sa...

Livsmedelsverket tycker å andra sidan att en femtedel av den D-vitaminmängd som nya studier visar krävs för att man t ex ska undvika risk för depression och uselt immunförsvar räcker...så tja, jag är lite skeptisk till LV för tillfället.

emma sa...

Men å andra sidan så går det ju faktiskt oftast väldigt bra oavsett. Själv drack jag ju massa cola zero.. Och kolla "unga mödrar" på tv där mammorna dricker o röker och de får fullt friska barn. och då finns det ännu de som missköter sig ännu mer o får friska barn

pepsi max kommer gå fint ammi ;)

Amelie sa...

Hanna: Problemet med Livsmedelsverket verkar ju vara att det tar en stund för dem att ändra på sina riktlinjer. Iofs ska man väl vara glad för att de är seriösa med att ha grunder för vad de säger och inte hakar på varenda trend hit och dit. De fick ju kritik av GI-anhängare att de tycker att man ska äta för mycket kolhydrater, men efter det har det ju visat sig att det är kalorierna som spelar störst roll, inte kolhydraterna om man inte är diabetiker.

Emma: Och så finns det såna som inte missköter sig alls och får sjuka barn, eller inga alls. Deprimerande!