torsdag 12 mars 2009

Barnbibliotekarie? Not so much.

Ibland blir mina bristande kunskaper i barnböcker allt för uppenbart pinsamma. I biblioteket igår, en lågstadieklass har kommit in för att låna böcker.

Pojke i 9-årsåldern: "Har ni böcker om *för mig okänd barnbokshjälte, troligen i serie*?"
Jag: "Vänta så ska jag se efter..." *söker febrilt och får upp typ 2000 träffar - får panik* "... ehh vänta så ska jag hämta S (kollega och barnbibliotekarie), hon är mycket bättre på det här än mig."
Pojke i 9-årsåldern: "Mmmm jag vet, hon har jobbat här typ hur länge som helst."
Jag: *ursäktande* "Ja... jag är tyvärr jättedålig på barnböcker faktiskt..."
Pojke i 9-årsåldern: "Mmmm!" *suck*
Jag: *flyr scenen och letar efter S*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skäms du inte?

Amelie sa...

Över vad? Att vara dåligt uppdaterad på barnlitteratur? Ja, som sagt så kan det bli lite pinsamt, men eftersom jag är en vuxenbibliotekarie så skäms jag däremot inte för att be om hjälp av mina kollegor som har barnböcker som jobb.