onsdag 4 februari 2009

Bokenkät

Även jag har drabbats av den eviga bokenkäten. Vet inte riktigt vart den har sitt ursprung, men här är den i alla fall. Och sno gärna till din egen blogg!

1. Senaste bokköp:
Fick hem två böcker från Bokus idag, åttonde delen i Charlaine Harris Sookie Stackhouse-serie, From Dead to Worse och Myrrha av Ulrika Kärnborg som var ett impulsköp rakt av. Har vaga aningar om vad den handlar om. Eventuellt.

2. Senaste bibblolånen:
Ehhh... Jo men det var nog en film faktiskt. Sherrybaby med Maggie Gyllenhaal som jag såg som frukostfilm i lördags. Den var hemsk. Men fördelen med att jobba på bibliotek är ju just att det finns en massa filmer, och en hel del som jag inte sett tidigare också. Inser att det här strider lite med mitt tidigare inlägg, men jag ser olika slags filmer på olika sätt... Äääh skit samma, orkar inte förklara. Förutom filmer så har jag lånat en del bröllopsböcker på senaste tiden...

3. Senaste utlästa boken:
All Together Dead av Charlaine Harris. Sjunde boken i en vampyrserie som min nya favvoserie True Blood är baserad på. Loves it.

4. Favorittidning:
Metro, jag åker mycket med SL. Gillar konceptet också, lite nyheter, lite kuriosa och kortfattat upplägg. Fast food nation baby!

5. Plats där jag helst läser:
Tunnelbanan och pendeln. Helst pendeln tror jag. Eller, det spelar nog ingen roll, men det är bättre läsljus på pendeln, oftast. Jo, och så läser jag i badkaret jämt. Det är nog där jag plöjer flest böcker.

6. Så sorterar jag min bokhylla:
Skönlitteraturen i alfabetisk ordning på författare MEN jag har skiljt på pocket och inbundna böcker, så det går lite parallellt. Typ hylla 1 med inbundna författare A-F, hylla 2 med pocketförfattare A-F osv. Fackböckerna är ordnade efter något slags ämnestänk, men inte på något vidare uttänkt sätt.

7. En bok som jag minns att jag läste när jag var liten:
Har läst hur mycket som helst så länge jag kan minnas. Mina tidigaste minnen är från barnbiblioteket i Västerås där jag och pappa lånade 10 bilderböcker i taget, en gång i veckan. Och sedan typ lågstadiet har jag gillat historiska miljöer. Älskade Miranda-böckerna av Kerstin Sundh t.ex. Och Anne på Grönkulla!

8. Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst:
Ingen aning faktiskt, jag har inte fått med mig några riktigt gamla böcker, de äldsta är nog inköpta i gymnasiet, men jag vet inte på rak arm vilka det är.

9. Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår:
No och jag av Delphine de Vigan. Mest för att det är en fransk författare, jag läser alldeles för många anglosax-baserade böcker. Och det bästa är att jag har köpt in den till jobbet, den har kommit idag och jag är först i reservationskön. V to the I to the P.

3 kommentarer:

elleneriksson sa...

Välkommen till Blogspot's underliga värld! :D

Amelie sa...

Haha tack. Fast jag hade blogspot innan jag skaffade min gamla blogg. http://lusciouslex.blogspot.com

elleneriksson sa...

Sedär, va trevligt :D