onsdag 18 februari 2009

Oscar-upploppet

Oscarsgalan är på söndag och vi är därmed inne på upploppet i filmtittandet. Dessvärre har vi (mycket pga att jag varit trött efter jobbet plus att Simon tränar tisdags- och torsdagskvällar) varit ganska dåliga på att se filmer i år, så det blir till att kräma på ordentligt de närmaste dagarna. För er som inte känner mig, här är en update: Varje år försöker jag och Simon att se alla filmer som är Oscarsnominerade, och sen kollar vi såklart på själva galan också. Oftast dumpar vi de animerade och utländska (omöjliga att få tag på) filmerna i slutändan, så även i år.

Av de tyngre filmerna är Milk, Frost/Nixon och Changeling de enda vi inte sett än. Självklart har vi ett rankingsystem som avgör hur viktiga filmerna är att se. Och när jag skriver vi så menar jag förstås jag, haha. Eller ja, det är jag som har utarbetat rankingsystemet, Simon följer det såklart slaviskt. Rankingen består av ett poängsystem, där olika mycket poäng ges för olika kategorier som filmerna är nominerade i, och för att göra det lite mer intressant så kan filmerna få extra poäng ifall de har vunnit en Golden globe i samma kategori som den är nominerad för. Och lite andra sätt. Tja, det hela är ganska nördigt när man tänker efter, om man nu ens behöver tänka efter. Så går det till hemma hos oss.

Inga kommentarer: