måndag 23 februari 2009

Dagen efter Oscarsgalan

Har precis kommit igång här hemma och käkat frukost, gick väl upp kvart i ett eller något sådant. Vi gick och la oss klockan sex, och sen var jag uppe vid halv nio för att ringa jobbet och meddela att jag måste vara hemma idag och imorgon också. Jäkla seg åkomma det här.

I alla fall så var den här Oscarsgalan sjukt lyckad! Lätt den bästa jag har sett. Mer personligt, mindre segt och Hugh Jackman var faktiskt oväntat bra som host. Det största störningsmomentet var (som vanligt), förutom all jävla reklam, kommentatorerna, eller närmare bestämt Orvar Säfström i det här fallet. Vi som gillar Orvar som fan annars. Grejen var att Orvar hade "tippat" vinnare i de typ 10 viktigaste kategorierna. Inget konstigt här. MEN alla som han hade tippat var storfavoriter, såna som ger typ 1,1 gånger pengarna om man håller på med betting. Problemet med detta var att
  1. Om man har någon som helst koll på Oscars så vet man att alla favoriter sällan vinner, och om man då jobbar som filmkritiker så borde man ha vetat det och kanske satt lite mer analys i det hela.
  2. Det faktum att alla Orvars tippningar var favoriter var såklart inget han påpekade. Om man då inte vet om att så är fallet så verkar ju Orvar himla slipad när "tippningarna" vinner. Det hade ju kanske varit mindre självupptaget att påpeka att hans gissningar var baserade på favoriter som redan vunnit femtiotolv andra prisgalor. Doh!
  3. Det sista och mest töntiga med det hela: Orvar använde alla favoritvinster till att gotta sig i sin egen duktighet, typ "Jaaa jag hade ju nästan rätt på alla". Ja, men det hade också resten av världens befolkning. Och gissa vad? De som han hade fel på var såna som just inte var favoriter. Snacka om att göra det lätt för sig.
Hela den här grejen höll oss i alla fall pigga, haha. Plus att vi såklart blev sjukt skadeglada när vår tippade vinst för bästa manliga huvudroll, Sean Penn, vann. Orvar hade förutspått Mickey Rourke, som var storfavorit. Jag hade sagt redan innan jag såg någon av filmerna att Sean Penn skulle vinna, just för att jag har i alla fall en del koll på hur Oscarsgalan funkar.

P.S. Ursäkta utläggningen. D.S.

Inga kommentarer: